top of page
Marie-Bak kopierKV.jpg

Om mig

Jeg er uddannet med sidefag i dansk fra Aalborg Universitet. Derudover er jeg uddannet meritlærer, og jeg har arbejdet med danskundervisning i 20 år. Jeg har erfaring med danskundervisning fra grundskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser - både i forhold til almen-, ordblinde- og specialundervisning. 

Jeg har en diplomuddannelse, der indeholder alle obligatoriske moduler fra både læsevejleder- og ordblindelæreruddannelsen. 

Lærer hjælpe studerende

Hvorfor skriftsprogs-kompetenceudvikling?

I et moderne samfund, der som det danske i høj grad er baseret på skriftsprog, er literacy- og skriftsprogskompetencer vigtige for, at man kan være aktiv samfundsborger. De sidste ti år er der blevet større fokus på, hvilke følger det har for det enkelte menneske, hvis ikke skriftsprogskompetencerne slår til - og det har vidtrækkende konsekvenser ikke kun i forhold til uddannelse, men også i forhold til livsindkomst, sundhed, levetid, social trivsel og selvværd. (kilde: Egmont Fonden)

Vi har forskellige forudsætninger, men skriftsprogsvanskeligheder/dysleksi er dynamiske dysfunktioner og derfor hjælper god, intensiv og kvalificeret undervisning. Der er udviklingspotentiale, uanset om man har svært ved at knække læsekoden i begyndelsen af sin læseundervisning, vil lære at skrive mere varieret, ønsker at øge læsehastigheden, vil arbejde med læseforståelse eller ønsker udvikling af andre aspekter inden for skriftsproget. 

Hvor begynder vi?

Min undervisning tager udgangspunkt i en afdækning af de allerede eksisterende kompetencer. Gennem afdækningen er det muligt at ramme nærmeste udviklingszone, således at der gennem mestringsforventning opstår en naturlig motivation for læring. Undervisningen bliver individuelt tilrettelagt, så den svarer til kompetencer, ressourcer, alder og selvfølgelig det ønskede indsatsområde. 

Studerende tager Eksamen
Bibliotek

Hvordan foregår
undervisningen?

Al undervisning tager udgangspunkt i stilladsering og modellering. Det betyder, at der i undervisningen er klare mål, og at man i undervisningen får vist, hvad man skal, og hvordan man skal gøre det. Målet for undervisningen er, at man som modtager får kompetencer, så man selvstændigt og kompetent kan anvende og videreudvikle de værktøjer, man har fået.

Skriv til mig

Skriv en besked, så vender jeg snart tilbage.

Tak for din besked!

bottom of page